למה המצבר הוא המפתח בבטיחות הרכב שלכם?

המצבר הוא חלק חיוני ובלתי נפרד מרכבכם. בלעדיו, פחות או יותר, שום דבר לא עובד. הוא מהווה מעין גשר, המכוון בין כל החלקים החשמליים ברכב. הבנתי את תפקידיו, אבל בכל זאת… למה המצבר כל כך חשוב לבטיחות הרכב? בדיוק על שאלה זו ענינו במאמר.

לפני הזמנת שירות מצברים עד הבית, לפניכם מספר דברים שאולי לא ידעתם על רכבכם, וטיפים שימושיים.

דברים שאולי לא ידעתם על מצבר הרכב שלכם

אורך חייו של המצבר נע בין שנה ל־4 שנים, בתנאי שהוא מטופל בזמן, כמובן. כמו כן, אורך החיים משתנה בין מצבר למצבר, תלוי באיכותו. בדיוק כמו כל מוצר אחר, ניתן לקנות מצבר טוב ופחות טוב.

המצבר בנוי מ־6 תאים שונים: כל תא מספק 2 וולט, ובסך הכל הוא מייצר 12 וולט, אשר מספיקים לרוב הרכבים. אילו רכבים לא מסתפקים בכך? ובכן, אוטובוסים, רכבים בינוניים ומשאיות זקוקים ל־2 מצברים לפחות, עם 12 וולט מכל אחד.

מערכות האורות והאזעקה עובדות דרך המצבר

הפנסים ומערכות התאורה המתקדמות ניזונות מהמצבר – פעילותן תלויה בו. מדובר בעניין חשוב ביותר, הרי אנו מחויבים, על פי חוק, להדליק אורות בשעות הערב. האורות מגנים עלינו על הסובבים: הולכי הדרך ושאר הנהגים. לכן, למעשה, המצבר חשוב מאוד לבטיחות האישית שלנו. יתרה מכך, המצבר חשוב גם לבטיחות הרכב עצמו, והוא זה שמאפשר למערכת האזעקה, אשר מתריעה על חבלה / פריצה.

קודן הרכב מתפקד ותלוי במצבר (לרוב)

אחד מאמצעי האבטחה מקובלים בימינו, קודן הרכב, נועד להגן מגן מפני פריצות. בעזרתו, ללא השלט ו/או הקוד, הרכב, פשוטו כמשמעו, לא יזוז. ללא המצבר, הקודן ברוב המכוניות פשוט לא יכול לעבוד (מי יספק לו חשמל?). כך, המצבר מוכיח פעם נוספת את חשיבותו בבטיחות הרכב.

כל הפעולות החשמליות של הרכב תלויות במצבר

דיברנו על מקרים ספציפיים, אך עלינו לזכור כי מרבית הפעולות ברכב חשמליות. המזגן הפנימי, הרדיו ו\או מערכת המולטימדיה – כל אלו ועוד דורשים חשמל (ומי יספק אותו? המצבר, כמובן). מעבר לקודן ולמערות הבסיסיות, עלינו לזכור כי המצבר חיוני גם לכל “מה שמסביב”.

האלטרנטור דואג למלא את המצבר לאורך כל הזמן

האלטרנטור, כמחולל, דואג שכל הזמן המצבר יהיה מלא. משמע, מדובר במעין סוללה המטעינה את המצבר כל הזמן, כל עוד הרכב מונע. מדובר ביתרון בטיחותי, כמובן. איך בדיוק? ובכן, מצבר מרוקן עלול לגרום לנזק בלתי הפיך ברכב שלכם, ובמצבים ממש קיצוניים ביותר, לפיצוצים ושריפות, גם בזמן נהיגה – סיכון ממשי לחייכם.

טיפים לתחזוקה ושמירת חיי המצבר לאורך שנים

  1. תחזוקה שוטפת: חשוב לשמור על תחזוקת המצבר להארכת חייו. רצוי שהתחזוקה תתבצע במוסך רשמי מטעם היבואן (עדיף “ללכת על בטח”). כמו כן, תוכלו לבצע חלק מן התחזוקה בעצמכם: בדקו האם יש להטבים חומצה, האם חסרים מים מזוקקים, (אם חסרים: תוסיפו, זה יסייע לא מעט למצבר).
  2. בדקו את המסופים ברכב: חשוב לבדוק שהכבלים מחוברים היטב במסופים, בצורה הדוקה, ללא קורוזיה. קיימת קורוזיה? מומלץ לנקות את המסופים במהרה ולקרוא לבעל מקצוע. בנוסף לכך, דאגו לשמן, מפעם לפעם, את המסופים בחומר מתאים, על מנת לשמור עליהם נקיים ככל האפשר לאורך זמן. הידעתם? מילוי / טעינה יתרה עלולים להוביל לקורוזיה.
  3. ודאו שהמצבר מחובר היטב: חשוב לוודא שהמצבר יושב בתושבת בצורה נכונה. אחרת, עלולים להיגרם קצרים נוראיים במערכת החשמלית של הרכב.
  4. הקפידו שנרתיק המצבר יישאר נקי: עפר מצטבר בנרתיק עלול להוביל לפריקת סוללה – מצב שעדיף להימנע ממנו. תוכלו להיעזר בסודה ממוסת ומחוממת לניקוי לדוגמה. לאחר מכן, הרטיבו את נרתיק המצבר ו־”קרצפו” את הלכלוך.
  5. צריכים להחליף מצבר? בדקו זאת: לעיתים, ניאלץ להחליף את המצבר למרות הכל. במצבים כאלו, חשוב לוודא שגודל המצבר שנתאם יתאים לרכב. כמו כן, תמיד חשוב לנתק את הכבל השלילי (נגטיב), ולחבר אותו בחזרה רק בסוף.

מה לא לעשות? חשוב לקרוא

מצב של מצבר קפוא: בערים הקרות במיוחד בישראל, בעיקר בצפון, התופעה יותר מוכרת. לפעמים, קורה שהסוללה קופאת. במצב כזה, אל תטעינו אותה. למה? טוב, המצבר עלול להתפוצץ ולגרום נזק בלתי הפיך לרכב אם תעשו זאת. מדובר בתופעה די נדירה בישראל. לכן, אין צורך לחשוש ממנה יותר מדי.

אל תמשיכו להשתמש שאורך שחייו נגמר: טעינה ו/או שימוש במצבר שחייו כבר חלפו, עלולים לפגוע באלטרנטור, ולקצר גם את חייו.

אסור שהמצבר יהיה מרוקן לגמרי: לרוב, מצברים צוברים את כוחם מתאי העופרת המובנים בהם. התאים הללו עלולים להיפגע, אם המצבר מרוקן לגמרי. בקיצור, מצב לא נעים בכלל – הימנעו ממנו בכל מחיר.

בשורה התחתונה – תחזוקה וסיכום

תחזוקה מאוחרת או אי-תחזוקה עלולה להוביל לשלל תופעות לא רצויות, ולנזק בלתי הפיך. איתם, כמובן, מגיעים תשלומים גבוהים. לכן, רצוי שתחזקו את המצבר שלכם פעם בשנה, לפחות.

לסיום, במאמר זה סיפקנו מידע רב אודות המצבר, יתרונותיו ושימושיו, ומדוע, הוא בעצם מהווה חלק מפתח בבטיחות הרכב שלנו. מקווים שתפיקו את המיטב מן הכתוב!

בהצלחה.

Rate this post

שתף:

    השאירו פרטיכם מטה ונשמח לחזור אליכם

    דילוג לתוכן