סמכויות שוטר לא בתפקיד

כל בן אדם נורמטיבי נעשה דרוך כאשר הוא בא במגע עם שוטר. לא משנה אם אנחנו פוגשים את השוטרים באירועים מאובטחים או שאנחנו רואים אותם כאשר אנחנו עברנו עבירת תנועה כלשהי על הכביש. עבור האנשים שהם לא ממש נורמטיביים, כלומר אלו שהם לא שומרי חוק, עשוי המפגש עם השוטר להיות ממש לא נעים. הוא עושי להסתיים בדוח מחמיר או אפילו במעצרים אלימים.

לא פעם עולה שאלה מהם הסמכויות של שוטר כאשר הוא לא בעת מילוי תפקידו. כמו כן, תוהים רבים מה אמור להיות היחס שלנו כאזרחים כלפי השוטרים. מה מותר לאדם לומר לשוטר, האם מותר לנו לצלם את השוטרים בעת מילוי תפקידם, האם מותר לסרב להם ובקיצור, איך אמורה להיות ההתייחסות שלנו כלפי השוטרים.

סמכויותיו של השוטר

למעשה כל שוטר אמון על אכיפת החוק. המחוקק מעניק לו סמכויות נרחבות ומיוחדות על מנת שהוא אכן יוכל לבצע את המטלות המוטלות עליו בתורה מושלמת. למעשה תפקידו של השוטר כמו גם הסמכויות אשר ניתנו לו על פי חוק, אינן מסתיימות לאחר שעות העובדה. כי שוטר זה מהות. בכוחה של תעודת השוטר שנמצאת בידיו, להקנות ו את מירב הסמכויות, להמשיך בתפקידו גם לאחר שעות העבודה הפורמליות שלו.

הסמכויות שניתנו לשוטרים הם מכוח התובנה של החוזה של האזרחים עם המדינה. המדינה אמורה לדאוג לטובתנו כמו גם לשמור על ביטחוננו ועל כן ישנם השוטרים אשר אוכפים את כל החוקים הרלוונטיים.

גם שוטר צריך לשמור חוק

אנחנו צריכים לזכור כי אחרי הכל, גם השוטר כפוף לחוק ואם הוא מנצל לרעה את הסמכויות שניתנו לו הרי שהוא למעשה מפר את החוזה כלפינו כאזרחים מול המדינה.
על השוטר למלא את תפקידיו ואת החוקים אליהם הוא כפוף, בדיוק כמו כל אזרח במדינת ישראל. זוהי נקודת הנחה חשובה ביותר אשר אמורה להוות נקודת המוצא בכל מפגש שיש לנו עם השוטרים במהלך החיים.

מה מותר לשוטר?

לאחר שהבנו כי השוטר אמור לשרת אותנו ולהיות כפוף לחוק, חשוב להדגיש כי למרות זאת יש לשוטר כמה וכמה סמכויות שאולי לא תמיד ימצאו חן בעיננו אך אלו בהחלט מקנות לו אפשרויות נרחבות לצורך מילוי תפקידו.
כך לדוגמא ישנה סמכות לשוטר לערוך חיפושים בכלי רכב. הוא יוכל לבצע מעצר ובמקרה שייתקל בהתנגדות אף להפעיל כוח, יש לו סמכות לעכב אדם על מנת לקחת אותו אל תחנת המשטרה לצורך ביצוע זיהוי, יש לון סמכות לבצע עבירות תנועה על הכביש כאשר הוא צריך להגיע אל מקום בו מתבצעת עבירה ועוד.
מלבד זאת קבע החוק שורה של מנגנונים שונים אשר אלו נועדו להגן על כבודם של השוטרים. זאת בגלל שהשוטרים הם למעשה אנשי חוק ועל כן יש לשמור על כבודם ואף למנוע מהם חששות לעשו שימוש בסמכויות אשר ניתנו להם על פי חוק.
כך קבע המחוקק כי יש לשתף פעולה עם שוטרים, יש להימנע מלהעליב ואתם ויש לדבר איתם בדרך ארץ.
מלבד זאת קיימת ענישה מחמירה בכל מקרה של תקיפת שוטרים כאשר מדובר בעונש מאסר של חודש ימים. התקנות הללו נועדו למעשה על מנת להבהיר ולהעביר את המסר לציבור כי יש לכבד ולהגן על השוטרים וכי כבודם וגופם אינו הפקר.

זכויות מול שוטר – מה מותר לאזרח לעשות לשוטר?

מותר לתעד את התנהגו השוטרים ולצלם אותם.
מותר להביע דעה כלפי המשטרה והשוטרים.
מותר להתנגד למעצר אם הוא אינו חוקי.

2.8/5 - (6 votes)

שתף:

    השאירו פרטיכם מטה ונשמח לחזור אליכם

    דילוג לתוכן