איך מונעים שריפה ביער

כולנו מכירים את שריפות היער המתרחשות שעונות החמות , בחודשי הקיץ החמים. לא פעם נדמה כי מדובר בהצתות אך מתברר כי לא תמיד זה משהו מכוון. די בניצוץ אחד על מנת להבעיר יער שלם.

למעשה שריפות היער מהוות האויב הגדול ביותר לעצי היער ולכל המערכת האקולוגית באזורי היערות. לא פעם זה קורה בגלל רשלנות וכפי שכבר ציינו ישנה גם האפשרות של הצתות מכוונות. כאשר דברים כאלה קורים בקיץ כאשר הטמפרטורה גבוהה, הרי שהתנאים הסביבתיים הינם יעילים מאוד לתחילתה של ההצתה. החמצן יחד עם חומרי הבעירה מאיצים את ההתפשטות של השריפה. היער מכיל רצף של חומרי בעירה יעילים מ=במיוחד. הן מבחינה אופקית והן מבחינה אנכית. ישנם גם המדרונות או הוואדיות וכאשר ישנה גם עוצמת רוח גבוהה יחד עם מזג אוויר חם, לחות נמוכה יחד עם טמפרטורה גבוהה, יוצרים יחד את המתכון המושלם לשריפה קטלנית במיוחד.

הקטנת הסיכונים ושימוש בציוד מתקדם

היערנים מסוגלים להשפיע במידה רבה על מניעה של שריפות היער. הקטנת הסיכונים מתבססת בעיקר על הקטנה של חומרי הבעירה הקיימים בשטח היער כמו גם הקיטוע של רצף החומרים העשויים להגדיל את העוצמה של הבעירה. הן במישור האופקי והן במישור האנכי.
אם ישנן תשתיות טובות במקום כמו אספקת מים סדירה וגם דרכי הגעה נוחות למקום, כמו גם אפשרויות לגילוי מהיר של מוקדי אש לצד זמינות גבוהה של הגעת כוחות כיבוי אש למקום, הרי שכל אלו עשויים בהחלט לסייע ולמנוע את התפשטות האש בכל מקרה של בעירה.
הקרן הקיימת לישראל – קק"ל – מחלקת לשני תחומים את כל מה שקשור לנושא של שריפות יער.
טיפול ביער – זה כולל את ממשק היער למניעה של שריפות.
מזעור נזקי שריפות על ידי פעילות מתאימה.
אפשר להשפיע על הקטנת הנזקים של השריפות גם באמצעים נוספים. כמו שיתוף הציבור במידע אשר יסייע להם למנוע שריפות. את זה עושים על ידי פעילויות הסברה, חינוך ומלבד זאת גם בעזרת אכיפה וענישה. בנוסף ניתן למנוע את נזקי השריפה כאשר עושים שימוש במערכות כיבוי אש מתקדמות ואיכותיות.

כבאים מכבים שריפה ביער

 

כל עץ והסיכונים שלו

חשוב לדעת כי לכל שיח ולכל סוג של עץ יש את המאפיינים הייחודיים שלו ואת קצב הבעירה שלו. על פי מחקרים שנעשו לפני מאות שנים, התברר כי טמפרטורת ההצתה כמו גם מהירות הבעירה הינם שונים מאוד בין צמח לצמח.
על פי התוצאות אשר התקבלו מאותם המחקרים, נבנו טבלאות אשר אלו משמשים כהמלצות לגבי נטיעה וממשק. למעשה המטרה של המחקרים הללו הייתה על מנת להגיע לשורת המלצות בדבר הצמחייה המומלצת לנטיעה, צמחייה אשר היא בעלת מאפייני התלקחות נמוכים כמו גם בעירה איטית. אלו כמובן מאפשרים להקטין את התלקחות האש כמו גם ההתפשטות שלה בכל מקום אשר בו ישנה רמת סיכון גבוהה להתלקחות כמו גם להתפשטות של שריפות.

הסיכונים של יערות צעירים

ככל שמדובר ביערות צעירים ובצמחייה שזה עתה ניטעה, הרי שהסיכונים הרבה יותר גדולים. שריפה עשויה לכלות את הצמחייה הזו במהירות ואף למנוע את ההתחדשות שלה. זו הסיבה כי יש להשגיח היטב על הצמחייה הצעירה ולדאוג לה יותר מאשר הצמחייה הבוגרת מעל לשש שנים.

אחד הדברים המועילים מאוד למניעת שריפות ביערות הצעירים זוהי רעיית הצאן באותם אזורים. מעניין לציין כי הרעייה מפחיתה את הביומאסה בצמחיה שזה חומר הבעירה הקיים שם. כאשר באופן טבעי המקום יהיה הרבה יותר חסין מפני שריפות.

Rate this post

שתף:

    השאירו פרטיכם מטה ונשמח לחזור אליכם

    דילוג לתוכן